Det flesta av er har troligtvis redan sett bilar som är utrustade med led lampor av olika modeller. Det är inget märkvärdigt med extraljus för det har vi använt oss av i över 50 år när halogen var den dominerande tekniken. Idag är det lysdioder, d.v.s led dioder och till viss del xenon som är mest populär. Led är mer effektiv än halogen och du når samma resultat med endast en bråkdel av  samma effekt. Runda extraljus är fortfarande mest vanligt i Norrbotten även om det är ganska vanligt förekommande även i Götaland och Svealand.  Skillnaden mellan de runda extraljusen och extraljusramper är främst att den senare är estetiskt mycket snyggare (i alla fall enligt mig) och ger ett bredare ljus som ökar körsäkerheten på vägar med mycket vilt intill vägrenen. Det är mest vanligt att man monterar en 120W led ramp under nummerskylten då de passar till de flesta personbilar.

En led ramp har en del svagheter när det gäller fjärrljuset. Även om det finns undantag så brukar man generellt säga att fjärrljuset är sämre med en led ramp jämfört med runda extraljus lampor. Jag personligen använder led belysning då det ger en förbättrad sikt och därmed högre körsäkerhet, dock är det värt att tillägga att jag kör en Subaru som har relativt svaga bil belysning som inte alls presterar lika bra som exempelvis Volvo eller Saab.

Blixtljusramper med lysdioder blir allt vanligare

Även räddningstjänst, polis och uttryckningsfordon har dragit fördel av den nya lysdiod-tekniken. Varningsljusramper eller blixtljusramper som de också kallas utrustas allt oftare med lysdioder snarare än utdaterade halogen lampor. Blixtljusramper med led ger ett starkare ljus trots att watt effekten uppnår till ca en femtedel jämfört med de äldre takramperna. Samma utveckling ser vi inom arbetsljus där arbetsbelysning med led nu mera är en standard inom många områden. Dock är den största skillnaden själva livslängden, varningsramper är dyra och genom modern led-teknik behöver blixtljusramperna inte bytas ut lika ofta vilket sänker kostnader på sikt.